Kontrola trzeźwości w pracy – co wolno pracodawcy
Pracownicy nie mogą wnosić na teren zakładu pracy alkoholu ani stawiać się do pracy pod jego wpływem. Aby egzekwować obowiązek trzeźwości, pracodawcy mogą przeprowadzać kontrole obejmujące nie tylko alkohol, ale też np. narkotyki.
Pracodawcy mogą przeprowadzać w miejscu pracy kontrole pracowników, obejmujące zarówno alkohol, jak i inne substancje wywołujące podobne skutki, takie jak np. narkotyki. W praktyce pojawiają się jednak wątpliwości, jak taką kontrolę zorganizować, aby nie narazić się na ryzyko naruszenia m.in. dóbr osobistych pracownika i przepisów o ochronie danych osobowych.
Podstawy kontroli
Aby wprowadzić kontrolę trzeźwości w firmie, pracodawca musi mieć do tego odpowiednią podstawę. Przepisy wskazują, że pracodawca może przeprowadzić kontrolę trzeźwości, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób albo ochrony mienia. Jeśli te przesłanki są spełnione, to firma może, ale nie musi, wprowadzić kontrolę. Kodeks pracy nie precyzuje jednak, co to oznacza w praktyce, więc generalnie pracodawcy samodzielnie oceniają, czy w danym przypadku wprowadzenie testów na trzeźwość jest rzeczywiście niezbędne.
Warto zwrócić uwagę, że przepisy przewidują, iż kontrola trzeźwości może być uzasadniona nie tylko bezpieczeństwem pracowników, ale także innych osób. Niewątpliwie więc wprowadzenie takiej kontroli jest szczególnie uzasadnione w przedsiębiorstwach, które np. zatrudniają kierowców, gdzie nietrzeźwość pracownika wiąże się ze szczególnie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)